Baanvastheid

Plaats reactie
Alex & Martine
moderator
moderator
Berichten: 6604
Lid geworden op: 17 dec 2009, 16:26
woonstreek: Sint-Niklaas
Motorhome merk en type: Carthago Chic 4.9

Baanvastheid

Bericht door Alex & Martine »

Met verlies aan baanvastheid wordt het verlies aan optimaal contact of grip tussen het voertuig en het wegdek bedoeld. De voertuigstabiliteit heeft dan weer betrekking op de stabiliteit van het gehele voertuig. Een verlies aan voertuigstabiliteit zal vaak resulteren in een verlies aan baanvastheid.
Het verlies aan baanvastheid en voertuigstabiliteit is ofwel te wijten aan het wegdek en de weersomstandigheden, ofwel aan het rijgedrag en manoeuvres. Het wegdek kan oneffenheden vertonen, er glad bijliggen, enz. De weersomstandigheden kunnen van die aard zijn dat ze een invloed hebben op het wegdek of op de eigenschappen van de banden. Voorbeelden van manoeuvres of rijgedrag van bestuurders die voertuiginstabiliteit veroorzaken zijn onder- en overstuur als gevolg van onaangepaste snelheid, het remmen en optrekken, uitwijkmanoeuvres en lastenwissels door het snel nemen van opeenvolgende bochten.
Er is een verscheidenheid aan systemen op de markt die een verlies aan baanvastheid en
voertuigstabiliteit kunnen verminderen of voorkomen. In de eerste plaats wordt hierbij gedacht aan geschikte banden, aangezien deze het directe contact van het voertuig met het wegdek verzorgen. Om aquaplaning te vermijden bij hevig regenweer moeten de banden over voldoende diepe groeven beschikken, en dienen bestuurders een aangepaste snelheid in acht te nemen. Het gebruik van winterbanden bij koude weersomstandigheden verbetert eveneens de baanvastheid.
De bewegingen van de banden worden naar het koetswerk overgebracht door middel van de ophanging. Deze kan een invloed hebben op de baanvastheid en voertuigstabiliteit door lastenwissels slecht te verwerken, door oneffenheden in het wegdek slecht te filteren, enz. Een actieve of adaptieve ophanging past zich evenwel aan het wegdek en de rijstijl aan.
Systemen die de bestuurder bijstaan in het behouden van de baanvastheid en voertuigstabiliteit, zijn stabiliteitscontrole, vierwielaandrijving en tractiecontrole.
Stabiliteitscontrole komt tussenbeide wanneer onder- en/of overstuur dreigen op te treden. Verschillende studies hebben de effectiviteit van het systeem om ongevallen te voorkomen reeds afdoende bewezen. Een permanente vierwielaandrijving garandeert langer de baanvastheid en voertuigstabiliteit bij het optrekken (zowel uit stilstand als al rijdend), bij het nemen van bochten, bij het rijden op ijs, sneeuw, natte bladeren en op nat wegdek. Wanneer de aangedreven wielen van een voertuig doorspinnen en bijgevolg grip verliezen, kan tractiecontrole tussenbeide komen door deze wielen af te remmen.
Verlies aan baanvastheid en voertuigstabiliteit ten gevolge van remmanoeuvres kan voorkomen worden door verschillende systemen. Het ABS voorkomt dat wielen blokkeren wanneer krachtig geremd wordt en zorgt ervoor dat een wagen bestuurbaar blijft bij krachtige remmanoeuvres. Zoals het woord het zelf zegt, zorgt elektronische remkrachtverdeling voor een adequate verdeling van de remkracht over de voor- en achteras, rekening houdend met de gewichtsverplaatsing ten gevolge van het remmen.
Noodstopassistentie is in staat een noodstop te herkennen, en zorgt ervoor dat in dat geval alle beschikbare remkracht toegepast wordt.
Hoe dichter de koetswerkhoogte tegen de grond kan komen, des te beter de baanvastheid,en het zou het zwaartepunt verlagen. Het zou eveneens de luchtweerstand verminderen.
Plaats reactie