Asdruk

Gesloten
Alex & Martine
moderator
moderator
Berichten: 6604
Lid geworden op: 17 dec 2009, 16:26
woonstreek: Sint-Niklaas
Motorhome merk en type: Carthago Chic 4.9

Asdruk

Bericht door Alex & Martine »

Met name de asbelastingen hebben de laatste jaren voor nogal wat discussie gezorgd. In landen als België en Frankrijk was de maximaal toegelaten asdruk nl. 130 kN, terwijl in Duitsland en Nederland een waarde van 100 kN als maximum werd gehanteerd; in Engeland was de toegestane asdruk niet hoger dan 82 kN. Nu is een bepaling met betrekking tot de aslast natuurlijk wel zinvol maar veel belangrijker zijn de belastingen per wiel en de contactdrukken. Tot voor kort werden bijna alle vrachtautoassen, behalve de vooras, uitgerust met een zogenaamde dubbellucht configuratie. Dit
betekent dat aan elke zijde van de as twee wielen aanwezig zijn welke op een h.o.h. afstand van ca. 320 mm staan. Bij een asdruk van 100 kN betekent dat dus een 100 belasting van 25 kN per wiel. De bandspanning bedraagt bij deze configuratie ca 700 kPa. Over het algemeen wordt aangenomen dat de contactspanning ongeveer gelijk is aan de bandspanning. Sinds het einde van de tachtiger jaren is de zgn. breedband zeer populair geworden bij de vervoerders (3). Het verschil tussen de dubbellucht
configuratie en de breedband is geïllustreerd in figuur 3.2.

Toepassing van de breedband, ook wel super single genoemd, houdt in dat aan weerszijde van de as nog maar een wiel aanwezig is dat uitgerust is met een bredere band. De wielbelasting stijgt daarbij dus van 25 naar 50 kN (weer uitgaande van een 100 kN aslast) en omdat de band een grotere belasting moet dragen wordt ook een hogere bandspanning toegepast nl. ca. 850 kPa. Het toepassen van een dergelijke band betekent voor de vervoerssector grote besparingen. Het brandstofgebruik wordt lager en er zijn aanzienlijke besparingen op de banden zelf (3). Het nadeel van de
breedband configuratie is dat hij een groter beschadigend effect heeft op het wegdek.
De kosten voor het extra onderhoud aan de wegen die daardoor gemaakt moeten worden zijn echter (veel) lager dan de besparingen die worden gemaakt. Opgemerkt wordt dat thans zo’n 70% van de getrokken assen zijn uitgerust met breedbanden. Vooral bij truck-trailer combinaties waarbij de trailer een drie-asser is (bijv. tankauto’s) worden breedbanden toegepast. Tot nu toe worden breedbanden nog niet op de aangedreven assen toegepast; discussies hieromtrent zijn echter wel gaande.
Gesloten