Distributieriem

Plaats reactie
Alex & Martine
moderator
moderator
Berichten: 6375
Lid geworden op: 17 dec 2009, 16:26
Locatie: Sint-Niklaas B/ Macisvenda Sp

Distributieriem

Bericht door Alex & Martine » 14 jun 2013, 18:21

Wat is nu eigenlijk een distributieriem?
De getande riem doet de nokkenas draaien die op haar beurt de kleppen moet bedienen in functie van de stand van de krukas. De riem is bij de moderne motoren stiller en goedkoper dan een ketting of een tandwieloverbrenging.
Hoe draait het nu allemaal?
De distributieriem verbindt een getande polie ( of riemschijf) op de krukas met een polie op de nokkenas. De nokkenas bezit een aantal nokken die door de draaibeweging de kleppen doen openen en sluiten. De inlaatkleppen zorgen ervoor dat er lucht in de motor ka, de uitlaatkleppen laten de verbrande gassen weer naar de uitlaat stromen.
Bij een motor die draait tegen 3000 toeren draait, gaan dus de zuigers ook 3000 keer op en neer en dit dus in één ( 1) minuut !! Dat wil dus zeggen 180.000 keer per uur. Als je dus een 8 u hebt gereden op een dag …. Véél keer hé ! Hopelijk gaat er dus niks mis bij deze aandrijving. De distributieriem wordt op een vooropgestelde riemspanning gehouden door een spanrol met loopwiel, zodat de riem geen enkele tand kan overspringen. Soms wordt ook de waterpomp mee aangedreven met dezelfde riem.
Alhoewel gemaakt van hoogwaardige materialen en rubbersoorten die versterkt zijn blijven deze riemen niet eeuwig meegaan.
De fabrikanten schrijven voor om alle 70.000 km te vervangen of om de 3 jaar. En eigenlijk zouden dan ook de spanrollen moeten vervangen worden !!

Een veel voorkomende oorzaak van problemen bij de riembreuken is een foute spanning.
De spanning moet een zekere speling hebben. Dit omdat door de bedrijfswarmte de poelies uitzetten en de riemspanning dus hoger wordt dan bij een koude motor. De afstelling is dus zeker van het grootste belang.
Een regelmatige controle van de riem zou dus bij regelmaat moeten gebeuren.

Wat gebeurt er als de distributieriem het begeeft?
De motor zal nog enkele slagen verder draaien of aangedreven worden door de rijdende wagen.
De nokkenas valt stil omdat ze niet meer aangedreven wordt. Doordat de nokkenas niet meer draait worden de kleppen niet meer aangedreven en gaan ze niet meer open en toe zoals het hoort. Enkele kleppen blijven dicht ( dit is eigenlijk het veiligst) maar andere zullen blijven open staan. Hier schuilt eigenlijk het gevaar. De krukas duwt de zuigers dan namelijk met volle kracht tegen de openstaande kleppen zodat die kapotslaan of krommen en soms zelfs gaten in de zuiger slaan.

Plaats reactie